Sigma Nijkerk bestaat 10 jaar

7 april 2017

Sigma Nijkerk, stichting voor welzijn, zorg en wonen, bestaat tien jaar. Het Steunpunt Vrijwilligerswerk is één van de grootste diensten van de welzijnsorganisatie. Een nieuwe dienstverlening van Sigma is het ServicePunt waar mensen met een ondersteuningsvraag (beperking) worden geholpen bij vrijwilligerswerk. –  De Stad Nijkerk, 8 maart 2017 / door Belinda van der Horst

Wendy van Wee en Anne José Schimmel zijn werkzaam als consulent Vrijwilligerswerk en Maatschappelijke Stage bij Sigma. ,,De gemeente vindt het belangrijk om lokale organisaties op een centrale plek onder te brengen. Vanuit organisaties neemt de vraag naar vrijwilligers toe. Er verandert veel in zorg en welzijn. Mensen moeten langer zelfstandig wonen en hun familie woont soms ver weg. Daardoor raken mensen sociaal geïsoleerd”, aldus Van Wee.

,,We kunnen verschillende vormen van vrijwilligerswerk aanbieden. De vraag en aanbod verandert steeds. Vrijwilligerswerk is voor iedereen, of je nu met pensioen bent of werkloos, statushouder bent of gewoon wat tijd over hebt. Het is een zinvolle tijdsbesteding, geeft waardering en vergroot het sociale contact. Vrijwilligerswerk kan een opstap zijn naar betaald werk, hoewel dat niet het doel is”, vertelt Schimmel.

Bij het Maatjesproject zijn vrijwilligers actief om mensen te helpen bij het (weer) mee kunnen doen in de maatschappij. Het gaat hierbij om één-op-één-contact bij mensen die door omstandigheden tijdelijk een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Uitgangspunt is om de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de hulpvrager te stimuleren.

Bij het ServicePunt kunnen mensen terecht die ondersteuning en begeleiding nodig hebben bij het doen van vrijwilligerswerk. Als de vrijwilliger in staat is om zelfstandig het vrijwilligerswerk uit te voeren, blijft er ondersteuning op afstand voor zowel de vrijwilliger als de organisatie.

Verder is er het kortdurende vrijwilligerswerk, van maximaal drie maanden, om iets voor een ander te betekenen. Bijvoorbeeld boodschappen doen voor een alleenstaande die een been gebroken heeft. Niet iedereen wil zich langdurig binden aan vrijwilligerswerk en dan zou het kortdurende vrijwilligerswerk bij uitstek geschikt voor hen zijn.

Leerlingen van het voortgezet onderwijs in Nijkerk moeten een maatschappelijk stage volgen. De praktijk wijst uit dat jongeren soms na hun stage blijven. Ook bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn kunnen medewerkers bij een project inzetten. Een voorbeeld hiervan is de gemeente Nijkerk welke deelneemt aan NL Doet.

Maatschappelijke organisaties kunnen voor de werving van vrijwilligers en informatie en advies terecht bij de consulenten of gebruik maken van de digitale vacaturebank op de website van Sigma. Organisaties kunnen hierop vacatures plaatsen. Mensen die op zoek zijn naar vrijwilligerswerk kunnen vervolgens reageren of een afspraak maken voor een (vrijblijvend) gesprek.Sigma verzorgt ook deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers.