Jonge mantelzorgers

Voor jonge mantelzorgers

Ben jij een jonge mantelzorger?

Is er bij jou thuis iemand langdurig ziek, gehandicapt, verslaafd of in de war? Denk hierbij eens aan de volgende voorbeelden:
Misschien is je vader depressief, heeft je moeder kanker of heb je een autistisch broertje, zit je zus in een rolstoel of heeft je broer het syndroom van Down.

Maak je je daarover vaak zorgen? Moet je thuis vaak meehelpen? Of zorg je vaak voor je gezinslid? In al deze situaties groei je op met iemand die zorg nodig heeft. Herken je dat?
Dan ben jij een jonge mantelzorger! Je bent niet de enige. Van alle jongeren in Nederland is één op de vier een jonge mantelzorger.

Herken jij jezelf in:

• Je maakt je wel eens zorgen over je thuissituatie, nu en in de toekomst.
  • Sporten en vrienden schieten er nogal eens bij in, omdat je thuis nodig bent.
  • Je praat liever niet of bijna nooit over je thuissituatie.
  • Je voelt je schuldig als je voor jezelf kiest en uitgaat of iets leuks gaat doen.
  • Ze vragen hoe het met de zieke gaat, maar nooit eens hoe het met jou is.

Tips

Het kan fijn zijn om voor je gezinslid te zorgen. Maar soms kan het ook wat te veel worden. Hoe zorg je goed voor jezelf? Een paar tips:

• Deel je zorg
    Praat over je situatie met iemand die je vertrouwt. Je zult merken dat het oplucht om je zorgen te delen.
  • Bespreek het op school
    Vertel aan je mentor of leraar over je thuissituatie. Hij kan dan beter begrijpen, dat je je huiswerk een keer niet af hebt of dat je met je gedachten niet bij de les bent.
  • Geef aan wanneer het te veel is
    Misschien kunnen mensen in je omgeving wat van je overnemen. Dat is niet egoïstisch, maar nodig om het vol te houden. Weet je niemand? Vraag dan bijvoorbeeld hulp bij Sigma.
  • Blijf leuke dingen doen
    Ga lekker sporten en blijf met vrienden afspreken. Zo heb je afleiding en sta je er niet alleen voor. Tijd voor jezelf is ook belangrijk!
  • Zoek informatie
    Is iets niet duidelijk over de ziekte of handicap van jouw gezinslid? Stel je vraag aan je familie, je huisarts of een verpleegkundige. Het antwoord kan je geruststellen.

De consulenten mantelzorg van Sigma zijn er ook voor jou!

Je kunt contact met ze opnemen om eens te praten of jouw vragen te beantwoorden. Ook organiseren ze activiteiten voor jonge mantelzorgers en geven ze in samenwerking met de gemeente Nijkerk de jonge mantelzorgers een bioscoopbon of VVV-bon, als blijk van waardering. Het is het einde van het 2021 weer mogelijk om deze aan te vragen. Kijk daarvoor op deze pagina.

Heb je vragen over jonge mantelzorgers dan kan je contact opnemen met de consulenten mantelzorg via jongemantelzorg@sigma-nijkerk.nl of tel. 033 2474830.

Mantelzorg activiteiten

Bekijk alle mantelzorg activiteiten