Ik ben onder de 18 en voel mij eenzaam

Wat is eenzaamheid?

Iedereen voelt zich wel eens alleen of eenzaam. Misschien voel jij dit ook wel eens, als iemand niet met je om wilt gaan. Maar ook als je onder vrienden bent, kun je je alleen voelen. Wanneer je deze gevoelens vaak hebt, kan het een probleem voor je worden.

Wie zijn er eenzaam?

Misschien ken je wel iemand in je straat die je vaak alleen ziet: je buurman of buurmeisje. Sommige mensen kiezen hiervoor, maar anderen vinden het niet prettig om alleen te zijn. Jij kunt je ook eenzaam voelen.

Hoe komt het?

Dit kan door verschillende dingen komen. Het kan zijn omdat iemand in je omgeving overlijdt, je gaat verhuizen en kent nog niemand, je veel voor een naaste moet zorgen, je ouders zijn gescheiden of omdat je wordt gepest.

Wat kan er gebeuren?

Wanneer je je lang eenzaam voelt, kan het moeilijk zijn om je weer fijn te gaan voelen. Je bent niet blij en het kan zijn dat je jezelf niet meer leuk vindt.

Wat kun je eraan doen?

Het is belangrijk dat je iemand in vertrouwen neemt en hierover vertelt. Samen kunnen jullie kijken wat jou kan helpen.

Wie kunnen jou helpen?

Met je ouders/verzorgers, de leerkracht op school, een medewerker van het Gebiedsteam of de huisarts kun je praten over gevoelens van eenzaamheid. Dit zijn mensen die jou verder kunnen helpen.

Je bent ook altijd welkom in één van de jongerencentra in de gemeente Nijkerk. In Nijkerk kun je naar Chill-Out en in Hoevelaken naar Blits. Jeugd- en Jongerenwerk biedt verschillende activiteiten aan, waarbij je in contact kunt komen met leeftijdsgenoten. Er zijn ook vrijwilligers, stagiaires en beroepskrachten die het leuk vinden om met jou te praten of een leuke activiteit te doen. Kijk op de website van Jeugd- en Jongerenwerk voor het aanbod.

In het overzicht ‘Eenzaamheid, wie doet wat’ vind je een overzicht van organisaties die wat voor jou kunnen doen: Eenzaamheid, wie doet wat