Ik ben ouder dan 18 en voel mij eenzaam

Ik ben ouder dan 18 en voel mij eenzaam

Gevoelens van eenzaamheid heeft ieder mens op z’n tijd wel eens. Wanneer deze gevoelens hevig en voor langere tijd aanhouden, kan het een probleem worden. Hoe eerder je iets aan gevoelens van eenzaamheid kunt doen hoe beter.

Je kunt gevoelens van eenzaamheid al van kinds af aan ervaren. Misschien is dit bij jou het geval of heb je ze pas op latere leeftijd gekregen. Eenzaamheid komt op alle leeftijden voor. Wanneer je een dierbare bent verloren, gescheiden bent of bijvoorbeeld naar een andere stad bent verhuisd, kun je je ook alleen voelen. Het kan ook zijn dat je relaties met anderen moeilijk vindt en dat je niet goed weet hoe je relaties met mensen moet aangaan of onderhouden.

Door welke omstandigheden je deze gevoelens ook hebt gekregen, je kunt er iets aan doen. Dit kan soms moeilijk zijn. Het is belangrijk dat je weet waar je gevoelens van eenzaamheid vandaan komen. Wanneer je dit weet, kun je kijken naar hoe jij hier mee om kunt gaan. Er zijn mensen in de gemeente Nijkerk die samen met jou kunnen kijken waar de gevoelens vandaan komen en je kunnen helpen om samen de eerste stap naar verandering te zetten.

Om mensen te ontmoeten, kun je:

• Zelf iemand uitnodigen op de koffie
  • Je aansluiten bij een club of vereniging of een bestaande activiteit bezoeken (zie het boekje Ontmoet & Beweeg)
  • Gaan bewegen in de buitenlucht
  • Vrijwilliger worden
  • Een praatje maken met mensen in de buurt (bv. de kassière, de buurman)
  • Wees lief voor jezelf en probeer positief te blijven
  • Durf hulp te vragen
  • Verwacht minder, waardeer meer
  • Wees tevreden met ieder stapje die je zet!

In het overzicht ‘Eenzaamheid, wie doet wat’ vind je een overzicht van organisaties die wat voor jou kunnen doen: Eenzaamheid, wie doet wat

Ook zijn veel mogelijkheden om anderen te ontmoeten. Je vindt een overzicht in het boekje Ontmoet&Beweeg  (ook hier te downloaden)

Wil je graag met iemand in gesprek over jouw gevoelens van eenzaamheid? Bespreek dit met je huisarts of neem contact op met Sigma via: info@sigma-nijkerk.nl of bel 033-2474830. Een medewerker van Sigma kijkt samen met jou welke ondersteuning passend voor je is.