Help een ander

Help een ander

De laatste jaren wordt er steeds meer bekend over eenzaamheid en je hoort er veel over in de media. Ook binnen de gemeente Nijkerk vinden we het belangrijk om eenzaamheid aan te pakken. Jij kunt hier aan bijdragen.

Eenzaamheid is een gevoel dat voor iedereen anders is. Deze gevoelens kunnen komen door het wegvallen van een dierbare of bijvoorbeeld een verhuizing. Ook zijn er mensen die het moeilijk vinden om relaties met anderen aan te gaan of te onderhouden. Hoe langer gevoelens van eenzaamheid duren, hoe moeilijker het wordt er iets aan te doen. Soms hoor je iemand wel eens zeggen ‘ik voel mij eenzaam’ terwijl jij het gevoel hebt dat diegene genoeg mensen om zich heen heeft. Ondanks dat iemand bezoek krijgt, kan iemand zich alsnog eenzaam voelen. Iemand mist bijvoorbeeld een diepere connectie met een ander of heeft het gevoel door niemand begrepen te worden.

Wat kun jij doen?

Het allerbelangrijkst is dat je oprecht naar iemand luistert. Probeer vragen te stellen en gevoelens voor een ander niet in te vullen. Vaak hoeft de ander geen oplossing, maar is gehoord worden het belangrijkst. Besef je ook dat jij deze gevoelens niet altijd voor een ander op kunt lossen. Dat moet iemand zelf doen. Wel kun je iemand op weg helpen en wijzen op de hulp die er is binnen de gemeente Nijkerk. Aandacht geven is belangrijk en dat doet ieder mens goed. Vraag iemand eens mee voor een kopje koffie, gooi eens een kaart door de bus of vraag iemand mee naar een activiteit.

Een online training over eenzaamheid en het ondersteunen van een ander is via de website van Humanitas kosteloos te volgen: https://www.humanitas.nl/elearning/eenzaamheid/story.html

Je kunt mensen doorverwijzen naar de huisarts of naar Sigma. Bij Sigma werken medewerkers die veel weten over eenzaamheid en wat er mogelijk is. In het overzicht ‘Eenzaamheid, wie doet wat’ vind je een overzicht van organisaties die wat voor inwoners met gevoelens van eenzaamheid kunnen doen: Eenzaamheid, wie doet wat

Je vindt alle activiteiten die er te doen zijn, binnen de gemeente Nijkerk, in het Ontmoet&Beweegboekje. Dit boekje is te downloaden en gratis verkrijgbaar bij Sigma.

Wanneer je je inzet als vrijwilliger, kun je ook mensen helpen die extra aandacht nodig hebben. Wil je eens praten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.

Vergeet jezelf niet! Het voorkomen van eenzaamheid is belangrijk! Dus investeer in wederkerige relaties en zorg voor een gezond netwerk om je heen. Wil je weten hoe je dit doet: klik dan op de volgende link. Heb je behoefte aan meer informatie en ondersteuning, neem dan contact met ons op.