Thema avond vrijwilligers: Interculturele verschillen

23 maart 2015

Verschil in cultuur, heeft dat invloed op vrijwilligerswerk?
Workshop voor vrijwilligers in Nijkerk

Vaak worden misverstanden en irritaties in relaties met andere (niet-westerse) culturen veroorzaakt door cultuurverschillen, zonder dat we precies begrijpen waarom.

*         Wat is cultuur? Wat bepaalt onze manier van denken?
*         Hoe werkt dat door in bijv. de zorg, sport, school, kerk of vereniging?
*         Hoe kunnen we de verschillen overbruggen?

We zijn allemaal van jongs af aan gewend om op een bepaalde manier te denken over allerlei belangrijke dingen in het leven. Vaak zijn we ons er niet eens van bewust dat die manier cultureel is bepaald. Als we mensen uit andere culturen ontmoeten dan zijn ze ‘vreemd’; vaak zijn we ons niet bewust van onze eigen culturele bril en de invloed er van.

In deze workshop gaat u, onder leiding van Rien van der Toorn*, de oorzaken van dergelijke verschillen bekijken en bespreken we hoe u daarmee om kunt gaan.

Locatie                                                                  Datum en tijd
Bibliotheek Nijkerk                                       Woensdag 29 april 2015
Frieswijkstraat 99                                          Inloop vanaf 19.00 uur
3861 BK Nijkerk                                             Programma: 19.30 – 21.30 uur

Aanmelden
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door uiterlijk 22 april een e-mail te sturen naar info@sigma-nijkerk.nl of persoonlijk binnenlopen bij Sigma. Voor meer informatie over deze avond kunt u contact opnemen met Anne José Schimmel, 033-2474830.

* Rien van der Toorn is docent ‚Global Studies’ aan de Foundation University en Intercultural Studies aan Tyndale Theological Seminary. Hij combineert zijn academische achtergrond als niet-westers socioloog met de praktijk van werken met migranten en vluchtelingen in Nederland. Zij vrouw komt uit Iran, samen hebben ze 2 ‘dubbel-aderige’ kinderen.