Sigma helpt met formulieren invullen

24 april 2017

Wekelijks helpen Marieke Rustenhoven en Karin Duijst, consulenten Formulierenhulp bij Sigma Nijkerk, met hulp van vrijwilligers tal van inwoners met het invullen van allerlei formulieren. Nieuwe dienst is de Belastinghulp. In samenwerking met de Bibliotheek Nijkerk en de Ouderenbonden kunnen particulieren hun belastingaangifte invullen.

De Stad Nijkerk – door Belinda van der Horst

,,Formulierenhulp is in 2010 als tijdelijk project opgericht. Na drie jaar is het een vast onderdeel geworden. Vanaf het begin hebben cliënten gebruik gemaakt van Formulierenhulp. Er komen gemiddeld zes tot twaalf cliënten op het spreekuur. In 2016 maakten 217 cliënten gebruik van Formulierenhulp. Formulierenhulp is er voor iedereen, het is kosteloos en men heeft geen indicatie nodig”, vertelt Rustenhoven.

Formulierenhulp is korte, praktische hulp bij de uitleg en het invullen van formulieren. Daarnaast wordt bekeken of er financiële regelingen zijn waar de cliënt mogelijk voor in aanmerking komt. Er wordt onder meer hulp geboden bij het invullen van huur- en zorgtoeslag, aanvragen voor WMO, PGB, WW of bijzondere bijstand, kwijtschelding. Brieven, financiële vragen, lokale regelingen en schuldhulpverlening worden uitgelegd.

OVERZICHT ,,Door werkeloosheid of een scheiding kan het prettig zijn als er iemand even meekijkt in de administratie of informatie verstrekt.  Bijvoorbeeld door het maken van een overzicht van inkomsten en uitgaven, overzicht van schulden. Soms hebben cliënten geen overzicht meer. Bij schulden of financiële vragen heb je ook met emotie te maken. Als een cliënt wegens omstandigheden niet in staat is om naar Sigma te komen, dan kan er thuis een afspraak worden gemaakt. Speciaal -door Sigma- opgeleide vrijwilligers helpen de cliënten”, aldus Rustenhoven.

BELASTINGHULP ,,Nieuwe dienst is de Belastinghulp. Daar is al heel lang vraag naar. In samenwerking met de Bibliotheek Nijkerk en de Ouderenbonden kunnen particulieren (geen zzp’ers en bedrijven) hun belastingaangifte kosteloos invullen. De Bibliotheek faciliteert de ruimte en de computers. Men kan zich tot 1 mei aanstaande aanmelden voor Belastinghulp”, vertelt Duijst.

,,De maatschappij is ingewikkeld. In het kader van zelfredzaamheid moeten mensen zelf hun weg vinden en dat is soms lastig omdat alles digitaal is”, zegt Rustenhoven. ,,Wij ondersteunen mensen en helpen ze op weg”, vult Duijst aan. Sigma verwijst hun cliënten ook door naar de bibliotheek die mogelijkheden biedt om kennis op te doen, zoals de cursus Digisterker, Klik & Tik cursus en het Taalhuis.

Inloop Formulierenhulp: elke dinsdag van 9.00 uur tot- 11.30 uur bij Sigma Nijkerk, Frieswijkstraat 99 in Nijkerk. Informatie: mrustenhoven@sigma-nijkerk.nl of tel: 033-2474830.