Het verhaal van ‘maatje’ Dave

21 maart 2016

Vriendschap is heel belangrijk voor me. Toen ik 17 jaar was kreeg ik lichamelijke klachten, en 5 jaar geleden heb ik een nieuwe nier gekregen. Mijn vader besloot mij een nier te doneren. Een ingrijpende periode waarin ik heb ontdekt hoe belangrijk vrienden voor me zijn. Toen ik me realiseerde dat sommige mensen niet zo’n netwerk van mensen om zich heen hebben en ik vorig jaar de oproep zag om maatje te worden heb ik de kans gegrepen. Ik heb besloten vrijwilliger te worden voor iemand uit Nijkerk die wat steun kan gebruiken.

Sinds vorig jaar zomer ben ik maatje voor Benny. Hij had moeite om mensen te leren kennen en activiteiten buiten de deur te ondernemen. Om de week zien we elkaar en bespreken we hoe het gaat. Benny geniet van de aandacht, samen eten vindt hij leuk. Hij had na wat vervelende ervaringen met zogenaamde vrienden en moeite om mensen te vertrouwen. Door de ontmoetingen hebben we elkaar leren kennen en hebben we samen de eerste stap gezet naar buiten. Benny gaat nu naar een sjoelclub. De eerste keer gingen we samen, nu gaat hij zelfstandig. Ook zoekt hij op andere manieren nu aansluiting bij koffiegroepjes. Het voelt super dat ik hem hierbij heb kunnen helpen. Binnenkort zit ons jaar erop en zal ik afscheid nemen van Benny. Best lastig, want we zijn echt maatjes geworden. Toch is het ook fijn om nu weer iemand anders te kunnen gaan helpen. Ik merk dat het maatjesproject me een goed gevoel geeft. Bij de bijeenkomsten met de andere vrijwilligers leer ik veel, we wisselen ervaringen uit en vullen elkaar aan. Hoe ga je om met iemand met een beperking bijvoorbeeld, dat was nieuw voor me. Ik leer ervan, krijg er een goed gevoel van en help er een ander mee.

Meer weten over het maatjesproject? Lees meer hier of neem contact op met Kris Verschuur van Sigma Nijkerk, 033-2474830 of kverschuur@sigma-nijkerk.nl

Dave_voor_website