De Landelijke Week tegen Eenzaamheid is van start!

28 september 2023

Ieder jaar wordt er in de gemeente Nijkerk eind september aandacht besteed aan het thema ‘Eenzaamheid’ tijdens de Landelijke Week tegen Eenzaamheid. Dit jaar is er voor een andere invulling gekozen.

Praten over je sociale netwerk, je sociale vaardigheden en je daginvulling is niet altijd vanzelfsprekend. Waar ben je tevreden over en wat vind je lastig? In sociaal contact zijn er altijd wel onderdelen waar we goed in zijn en die we knap moeilijk vinden. Niets is menselijker dan dat.

Vaak hebben we vanuit onze opvoeding en school ook niet geleerd om dit soort onderwerpen met elkaar te bespreken. De laatste jaren hebben de medewerkers van Sigma in de contacten met inwoners gezien, als het gaat over het thema ‘eenzaamheid’, dat dit best een moeilijk onderwerp is. Het niet weten welke regels er horen bij sociaal contact, is vaak één van de redenen dat mensen moeilijk aansluiting weten te vinden. Het niet investeren in anderen of weten hoe je dat moet doen, zorgt ervoor dat je je steeds eenzamer kunt gaan voelen.

Het zou een gesprek van ons allemaal moeten zijn. Met familie, vrienden en collega’s. Wanneer je een gezond sociaal netwerk hebt, bezit over de juiste sociale vaardigheden en een zinvolle tijdsbesteding hebt, dan voel je je fijner en gezonder. Eenzaamheid ligt dan ook veel minder op de loer.

Hoe ga je dat gesprek nou aan? Daar heeft Sigma wat op bedacht! Een vragenspel kan je hierbij helpen. Het vragenspel ‘Praten is gezond’ is kosteloos te downloaden via de website van Sigma vanaf vrijdag 29 september.

In de hele gemeente vind je posters met vragen over de benoemde thema’s onder de vlag van Praten is Gezond. Bekende inwoners hebben ook antwoord gegeven op deze vragen. Allemaal omdat het bespreekbaar mag zijn.

Hoe opener we hier over durven praten, hoe meer dit ons zal helpen om gezonder (ouder) te worden. Dus, probeer jezelf open te stellen, ga met elkaar in gesprek en ervaar wat er gebeurt.

Wil je meer kennis op doen over contact leggen en houden? Kom dan naar de lezing van de Volksuniversiteit: https://vu-nijkerk.nl/lezingen-2/

Voor meer vragen over meedoen, sociaal netwerk, vaardigheden en daginvulling/tijdsbesteding, neem je contact op met Sigma via: info@sigma-nijkerk.nl of 033-2474830.