Thema-avond over laaggeletterdheid

2 januari 2015

Ook in 2015 zal Sigma weer thema-avonden organiseren voor vrijwilligers, die actief zijn in de gemeente Nijkerk. De eerste thema-avond zal plaatsvinden op woensdag 28 januari in samenwerking met de bibliotheek. Het thema van deze avond is: “Laaggeletterdheid, wat kan ik er mee?”

Hoe kun je een boodschappenlijstje maken als je niet kunt schrijven? Hoe weet je hoe je medicijnen moet gebruiken als je de bijsluiter niet kunt lezen? Dit is nog maar een kleine greep uit de problemen waar 1,3 miljoen laaggeletterden in Nederland dagelijks tegen aanlopen.

1 op de 9 Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar heeft moeite met het lezen, begrijpen en gebruiken van relatief eenvoudige teksten, in digitale vorm of op papier. Hoe ziet deze groep laaggeletterden eruit en hoe ontwikkelt laaggeletterdheid zich in Nederland?

Tijdens de workshop hoort u hoe u laaggeletterdheid kunt signaleren in uw werk als vrijwilliger en wat u er vervolgens mee kunt doen. De workshop wordt aangeboden aan alle vrijwilligers van de gemeente Nijkerk.

Er zijn weinig algemene handvatten voor, omdat het om maatwerk gaat. Maar u zult aan de hand van voorbeelden op weg worden geholpen door Monique Wijnhoven, wie de workshop verzorgt.

Monique is lid van de werkgroep Lezen & Schrijven van de Lions Club en in dat kader betrokken bij het bekend en bewust maken van het bestaan van laaggeletterdheid om iedereen de kans te geven om mee te doen in de maatschappij.

Locatie: Datum en tijd:
           Programma:
Bibliotheek Nijkerk woensdag             v.a. 19.00 uur inloop
Frieswijkstraat 99 28 januari             v.a. 19.30 uur start workshop
3861 BK Nijkerk 2015             v.a. 21.30 uur einde workshop

Aanmelden
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door uiterlijk 21 januari een e-mail te sturen naar info@sigma-nijkerk.nl. Voor meer informatie over deze avond kunt u contact opnemen met Wendy van Wee op telefoonnummer: 033-2474830.