Sigma zoekt maatjes! Doet u mee?

3 maart 2015

Sigma start binnenkort met een maatjesproject. Dit is een aanvulling op het bestaande vrijwilligerswerk in de gemeente Nijkerk. Als maatje word je gekoppeld aan 1 andere inwoner van Nijkerk en vervul je een rol als coach, mentor of maatje.

Het maatjesproject, wat houdt het in?

Door omstandigheden kan iemand het nodig hebben om een tijdje samen met een ander activiteiten te ondernemen of gecoacht te worden in hoe je dit kunt doen. Binnen het maatjesproject worden betrokken vrijwilligers  die anderen willen helpen of stimuleren gekoppeld aan iemand die tijdelijk wat extra steun kan gebruiken.

Maatje worden, waarom zou je?

Vindt u het belangrijk om er af en toe te “zijn” voor een ander? En…….gaat u graag met verschillende mensen om? Wilt u graag wat gezelligs ondernemen met iemand die in een isolement is geraakt? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u zich aangetrokken voelt tot het werk van een maatje, zoals tijd, contact, eigen ervaringen, iets voor een ander willen betekenen. Mensen kunnen zich vanuit verschillende interesses en achtergronden aanmelden.

Wat vraagt Sigma van u?

Vrijwilligers van het maatjesproject hoeven geen deskundigen te zijn en dit ook niet te worden. Wel is het belangrijk dat vrijwilligers in staat en bereid zijn kwaliteiten en vaardigheden in te zetten en te ontwikkelen die belangrijk zijn bij de taak die zij bij het maatjesproject hebben.

Van een vrijwilliger voor dit project vragen wij:

• enthousiasme
  • interesse in mensen
  • goed kunnen luisteren
  • een respectvolle houding
  • langere tijd (tot een jaar)minimaal één dagdeel in de twee weken beschikbaar
  • deelnemen aan de basiscursus (2 avonden)

Wat biedt Sigma u als vrijwilliger?

Wanneer u belangstelling heeft voor het maatjesproject, of ander vrijwilligerswerk, wordt u uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek met de coördinator van het project. Het doel van dit gesprek is informatie uit te wisselen over enerzijds het maatjesproject, de doelstelling en werkwijze en anderzijds de vrijwilliger, zijn/haar persoonlijke motivatie, interesses en kwaliteiten en te kijken of zij bij elkaar passen. Wordt u op basis van dit gesprek aangenomen als maatje, dan biedt Sigma u een begeleidingsprogramma aan:  individuele begeleiding, een basiscursus, groeps-en themabijeenkomsten.

Verdere informatie

U kunt zich voor het maatjesproject aanmelden via info@sigma-nijkerk.nl of bellen met Sigma op telefoonnummer 033-2474830 en vragen naar Anne José Schimmel. Het gesprek zal plaatsvinden in het kantoor van Sigma aan de Oosterstraat 7 in Nijkerk.