Maatschappelijke stage gaat door!

19 maart 2014

bron: Nijkerk Nu 19 maart 2014

Op Accent Nijkerk is donderdag door Groenhorst Nijkerk, Corlaer College en Accent Nijkerk de overeenkomst Maatschappelijke Stage (MaS) ondertekend. Voorzitter van Sigma, Nico van Wageningen, opende de middag met een toespraak.

Van Wageningen: “Met de overeenkomst wil Sigma de maatschappelijke stage voor de komende vijf jaar veilig stellen. Jaarlijks zetten we met elkaar maar liefst 13.000 uur weg aan maatschappelijke stages. Dat moet blijven en daar teken ik graag voor. Ook nu weer blijkt dat vrijwilligers echt onbetaalbaar zijn!”

Leerling Milan Bouwmeester van het Coraer College deed verslag van zijn ervaringen met de MaS. Het verplichte aantal uren had hij snel gamaakt en maakte daar bovenop een veelvoud van uren. Samen met schoolgenoten verzorgde hij een computerproject in Tanzania, daarna liep hij nog stage bij het Glazen Huys.

Sinds 2008 lopen duizenden middelbare scholieren een Maatschappelijke Stage waarin zij zich inzetten voor de maatschappij. Met de voorgenomen afschaffing (regeerakkoord) van de MaS in 2015 vervalt echter de verplichting en stopt de financiering voor de scholen en gemeenten. Voor de komende vijf jaar hebben de scholen en Sigma nu besloten de MaS toch te gaan doen met de intentie dit zo lang mogelijk vol te houden.

Bij de bijeenkomst waren plaatselijke politici van verschillende partijen aanwezig.

Foto: Harry Koelewijn