“Het is een verrijking om een stukje werk te mogen doen waarin het niet draait om geld”

30 maart 2018

Lees hier het persoonlijk verhaal van Wil van Dam uit Nijkerkerveen over haar inzet als vrijwilliger.

Waarom doe je vrijwilligerswerk?

foto Wil van Dam“Al jong werd me geleerd dat je niet alleen voor jezelf leeft maar ook voor ‘de ander’.
En die ander is er altijd en overal. Ver weg en dichtbij. “Geef waar nodig een luisterend oor, reik een helpende hand, loop een stapje harder, daar krijg je niks van”. Je wordt er sterker door. Dat mocht ik in mijn kinderjaren horen en ook ervaren. Ongemerkt werd het zo een onderdeel van mijn leven.”

“Toen ik gevraagd werd om deel uit te maken van de plaatselijk NPV afdeling hoefde ik niet lang na te denken om daar mijn schouders onder te zetten. Praktische en morele ondersteuning in moeitevolle thuissituaties. Daar lag/ligt mijn hart. Veel mantelzorgers hebben het zo zwaar. Om als vrijwilliger toegelaten te worden in hun persoonlijke omstandigheden, ervaar ik altijd weer als bijzonder. Dat is geen vanzelfsprekendheid.”

“Na bijna 25 fijne en leerzame jaren ben ik met het NPV werk gestopt. Eén dagdeel per week werk ik nog wel als vrijwilliger bij het dagcentrum van Amaris in ‘De Oude Pastorie’ van Nijkerkerveen.  Rustiger werk maar niet minder belangrijk!”

Wat levert het vrijwilligerswerk je op?
“Het levert persoonlijke vorming op d.m.v. de praktijk en de gedegen ondersteunende vrijwillige scholing. Je krijgt inzicht in jezelf. Verborgen kwaliteiten komen naar boven met de daarbij behorende valkuilen. Duidelijk leren kiezen voor wat je wilt, wat bij je past en wat je aankan.

Belangrijk is ook inzicht krijgen in de hulpvrager: ‘Wie ben je en wat zijn je omstandigheden?’
Het geeft voldoening om iets voor ‘de ander’ te kunnen betekenen maar ook grote verantwoordelijkheid om hun geschonken vertrouwen niet te beschamen.”

Hoe heeft het vrijwilligerswerk jouw leven veranderd en/of dat van een ander?
“Het is een verrijking om een stukje werk te mogen doen waarin het niet draait om geld.
Het menszijn staat voorop in al zijn gebrokenheid. Met ‘de ander’ daal je vaak af naar de diepere lagen van het bestaan. Zo mag er bezinning zijn op het invullen van kostbare tijd in een zo kostbaar leven.”

“Daarom: ‘Pro Deo’ werk van harte aanbevolen!!”

Wil van Dam