Een terugblik op 2020

31 december 2020

Er zijn in de gemeente Nijkerk het afgelopen jaar veel mooie initiatieven opgezet om inwoners een hart onder de riem te steken. ‘We hebben er met elkaar een jaar van gemaakt waarin we meer dan ooit naar elkaar hebben omgezien’.

Vanuit Sigma wordt er teruggeblikt op een bijzonder 2020. Een jaar vol leerzame, lastige, betekenisvolle en mooie momenten.

Direct na de eerste persconferentie in maart sloegen organisaties binnen de gemeente de handen ineen. Er werden straatcoördinatoren en helpende handen gezocht om zo dichtbij de inwoners praktische hulp te kunnen bieden. Hier werd massaal op gereageerd. Van jong tot oud, inwoners wilden zich inzetten voor een ander. Buurtbewoners kregen hierdoor meer oog voor elkaar, er waren buren dichtbij voor hulp en het onderlinge contact werd vaak meer en beter.

Er was een grote bereidheid om vrijwilligerswerk te gaan doen. Het graag wat voor een ander willen betekenen, de zorg ontlasten en het hebben van een zinvolle daginvulling waren redenen voor inwoners om zich bij Sigma aan te melden als vrijwilliger. Organisaties konden deze vrijwilligers goed gebruiken en waren blij met alle hulp die geboden werd.

Het werk van vrijwilligers was en is ontzettend belangrijk. Door vrijwilligers van de Unie van Vrijwilligers werd er gebeld naar alleenstaande senioren. De vrijwilligers van onder andere Hulp in Praktijk (HiP), de Hulpdienst Hoevelaken en Sigma zagen om naar inwoners die zich alleen of eenzaam voelden.

Er ontstonden allemaal mooie (burger)intiatieven zoals de Facebookpagina Corona Hulp, horecazaken die gratis maaltijden verzorgden voor alleenstaande inwoners, kaarten- en kerstpakkettenacties. De inwoners die wat aangeboden kregen waren vaak diep ontroerd en blij met deze aandacht.

De zorg voor een familielid en naaste is dit jaar vaak toegenomen en intensiever geworden. Mantelzorgers waren degene die de last op de schouders voelden toenemen. Het was ook vaak voor hen moeilijke tijd. Juist daarom verdienden de mantelzorgers dit jaar een waardering. Een klein gebaar om te laten zien dat hun inzet wordt gezien. Door raadsleden en vrijwilligers werd de mantelzorgwaardering bij de mantelzorgers zelf afgeleverd.

Zo hebben we het in de gemeente Nijkerk samen gedaan. Medewerkers van de (thuis) zorgorganisaties, de vrijwilligers, de mantelzorgers en ieder ander die het afgelopen jaar omgekeken heeft naar een ander. Laten we hoop met elkaar houden en in het jaar 2021 al het moois wat we in 2020 hebben opgebouwd voortzetten.