Verzekering voor vrijwilligers en mantelzorgers

Vrijwilligersverzekering

Als u vrijwilligerswerk doet, bent u niet altijd goed verzekerd. Daarom heeft de gemeente via VNG Verzekeringen een vrijwilligersverzekering afgesloten. Bent u vrijwilliger? Dit betekent dat u tijdens uw vrijwilligerswerkzaamheden automatisch verzekerd bent als u schade veroorzaakt of een ongeluk krijgt.

Hoe werkt het?

Elke vrijwilliger is verzekerd bij de vrijwilligersverzekering van de gemeente. Het maakt niet uit hoe oud u bent, welk vrijwilligerswerk u doet of hoe vaak u dit doet. U bent ook verzekerd als u een maatschappelijke stage of vrijwilligerswerk in het kader van ‘tegenprestatie’ doet.

Bent u mantelzorger? Dan bent u bijna op alle onderdelen van de vrijwilligersverzekering van de gemeente verzekerd. U kunt alleen geen aanspraak maken op de verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen, omdat mantelzorg vaak verricht wordt voor familie en andere dierbaren. Deze zorgtaken worden niet verricht voor een rechtspersoon.

Bent u vrijwilliger bij de brandweer of politie? Dan bent u niet verzekerd via deze verzekering.

Wat is verzekerd?

De gemeente Nijkerk heeft voor haar vrijwilligers zowel de basis- als pluspolis afgesloten.

Dit betekent dat er op de volgende punten dekking is:

• Aansprakelijkheid voor vrijwilligers
  • Ongevallenverzekering voor vrijwilligers
  • Eigendommenverzekering voor vrijwilligers
  • Bestuursaansprakelijkheid voor vrijwilligers
  • Rechtsbijstand voor vrijwilligers
  • Aansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen
  • Verkeersaansprakelijkheid voor rechtspersonen

Meer informatie kunt u ook krijgen via de website van de VNG.

Wat moet ik doen?

U hoeft niets te doen. U bent automatisch verzekerd.

Heeft u schade dan kunt u een formulier invullen en sturen naar de gemeente Nijkerk, Postbus 1000, 3860 BA Nijkerk of mailen naar gemeente@nijkerk.eu.